Skip to main content
خدمات مالی غیر متمرکز چیست؟

چیستی خدمات مالی غیر متمرکز به زبان ساده

دیفای (DeFi)، مفهومی که با جهان مالی و بلاک چین عجین شده، در راستای حذف واسطه‌ها از حوزه مالی فعالیت می‌کند. این مفهوم که در حوزه معاملات مالی نقش انکارناپذیری دارد، به تازگی محبوبیت زیادی کسب کرده است. در حال حاضر ارزش مبالغ سپرده‌گذاری‌شده در پلتفرم‌های دیفای از 9 میلیارد دلار فراتر رفته است. این صنعت، خدمات بانکی سنتی را با تکنولوژی‌های غیرمتمرکز مثل بلاک چین، ادغام و  عملکردهای پولی را گسترده‌تر می‌کند. توکن‌های دیفای اخیراً با عملکرد چشمگیر خود، توجه بسیاری را جلب کرده‌اند. اما دیفای یا خدمات مالی غیر متمرکز چیست؟ در این مقاله، اکوسیستم دیفای را به زبان ساده معرفی کرده‌ایم تا به درک بهتری نسبت به دارایی‌های سپرده‌گذاری‌شده روی این پروتکل دست یابیم. با ما همراه باشید.

خدمات مالی غیر متمرکز چیست؟

DeFi کوتاه‌شده کلمه Decentralized Finance به مفهوم خدمات مالی غیرمتمرکز گویند که به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی اشاره دارد تا بتوانند امور مالی مهمی را به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه انجام ‌دهند. در واقع این پروتکل، استفاده از شبکه‌های غیرمتمرکز و نرم‌افزارهای منبع باز را برای ایجاد انواع مختلف خدمات و محصولات مالی مقدور می‌سازد.

بشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات کوین و توکن

به تعبیری دیگر، دیفای مجموعه‌ای از صدها پروژه متعدد بوده که شامل دارایی‌های دیجیتال، پروتکل‌ها، قرارداد‌های هوشمند و نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین‌های عمومی مانند بیت کوین و اتریوم است. ایجاد یک اکوسیستم خدمات مالی متن‌باز که بدون نیاز به مجوز، به صورت شفاف و بدون واسطه مرکزی برای کاهش هزینه‌ها، فعالیت کرده و در ‌دسترس همه باشد، از اهداف دیفای است.

برنامه‌های غیر متمرکز و دیفای

حالا که متوجه شدیم خدمات مالی غیر متمرکز چیست، بهتر است به برنامه‌های آن و همچنین کاربردهایش بپردازیم. دیفای به‌طور غیرقابل انکاری با اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps)  گره خورده است. برنامه‌های غیر متمرکز، برنامه‌هایی هستند که برای عملکرد با شبکه‌های غیرمتمرکز طراحی شده‌اند. این شبکه‌ها می‌توانند به بلاک چین‌ها، شبکه‌های تور (Tor Networks) یا تکنولوژی دفتر کل توزیع‌شده (Distributed Ledgers Technologies) اشاره داشته باشد. جزء اصلی این پروتکل‌ها، طبیعت غیر متمرکز آن‌ها است.

کاربرد

  • سیستم دریافت وام و وام‌دهی
  • بازار اینترنتی غیر متمرکز
  • انتقال پول
  • استیبل کوین‌ها
  • خدمات بانکی پولی
  • صرافی‌های غیرمتمرکز

دیفای و‌ اتریوم

اتریوم در حال حاضر پرچمدار صنعت دیفای بوده و بیش از ۷ درصد از کل موجودی در گردش اتریوم در پروتکل‌های دیفای سپرده‌گذاری شده است. در حال حاضر، برنامه‌های مالی متعددی بر بستر اتریوم وجود دارد. البته اتریوم تنها پلتفرم بلاک چین قادر به پیاده‌سازی دیفای نیست.

امتیازات

در زمان کنونی، دیفای نقش مهمی در تکامل حوزه مالی ایفا می‌کند و تحلیل‌گران، این بخش را به‌عنوان مهم‌ترین قسمت رو‌به‌رشد در فضای ارز‌های دیجیتال و بلاک چین می‌دانند. از مزایای دیفای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت و کنترل کامل کاربر بر دارایی‌های خود
  • شفافیت بالا و کاهش فساد و سرقت
  • کاهش هزینه‌ها
  • فعالیت بدون واسطه
  • امنیت بالا و سیستم مالی آسیب‌نا‌پذیر
  • سهولت دسترسی برای تمامی افراد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *