Skip to main content
مقایسه بیت کوین و اتریوم: چه تفاوت‌ها و شباهتهایی دارند؟

تفاوت‌ها و شباهت‌های بیت کوین و اتریوم چیست؟

بیت کوین، اواخر سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو متولد شد و شبکه آن پس از گذشت چند ماه، کار خود را آغاز کرد. سال 2011، ارزش هر بیت کوین به 1 دلار رسید. حدود چهار سال پس از خلق بیت کوین، اتریوم در سال ۲۰۱۳ توسط نابغه روسی، ویتالیک بوترین، به دنیا معرفی شد. سیستم اتریوم در ابتدای سال ۲۰۱۵ با پیش فروش ۹٫۱۱ میلیون واحد به صورت فروش جمعی آغاز به کار کرد. اما بیت کوین و اتریوم چه شباهت و تفاوت‌هایی با هم دارند؟ با ما همراه باشید تا به مقایسه بیت کوین و اتریوم بپردازیم.

مقایسه بیت کوین و اتریوم

بیت کوین و اتریوم جزو معروف‌ترین رمزارزها هستند که رواج بیشتری میان مردم دارند. با محبوبیت این دو رمزارز اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که این دو چه تفاوت یا شباهت‌هایی با هم دارند؟ در زیر به طور تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان را عنوان می‌کنیم:

بیت کوین و اتریوم در آغاز

بیت کوین از ابتدا به عنوان یک ارز دیجیتال نسبتاً پایدار و همتا به همتا با هدف جایگزین شدن به عنوان پول جهانی معرفی شد. این در حالی است که اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین بوده و امکان پیاده‌سازی برنامه‌های غیر متمرکز را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. ارز دیجیتال این شبکه (اتر) نیز در جهت حذف تمرکز از فرایندها حرکت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم مقاله «نکاتی برای درک بهتر بازار ارز‌های دیجیتال» را مطالعه کنید.

کنترل عرضه در شبکه

یکی از مسائل پر اهمیت در تمام شبکه‌های رمز ارزی، نحوه مدیریت تورم پولی است. بیت کوین در تلاش است تا با اجرای هاوینگ (هر ۴ سال یک بار) عرضه را کنترل کند که این امر می‌تواند منجر به افزایش کارمزد تراکنش‌های این شبکه شود. در مقابل، اتریوم تنها به اندازه ایمن‌ نگه‌داشتن شبکه، اتر عرضه می‌کند و بدین صورت عرضه را در طولانی مدت پایین می‌آورد.

مدیریت تورم و منابع

منابع ارز دیجیتال بیت کوین محدود بوده و تنها ۲۱ میلیون واحد از این رمز ارز در جهان وجود خواهد داشت. با این حال، برای اتریوم هنوز سقف مشخصی تعیین نشده است. احتمالاً در ادامه روند به‌روز‌رسانی اتریوم، سقف تعداد کوین‌های اتریوم یا حد تولید سالانه‌ای در نظر گرفته می‌شود تا تورم این رمز ارز مدیریت شود.

الگوریتم اجماع اثبات کار

در این بخش از مقایسه بیت کوین و اتریوم، باید بگوییم که هر دوی آن‌ها مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) یا همان استخراج هستند. اتریوم قصد دارد با ارائه به‌روز‌رسانی سرنیتی (اتریوم 2.0)، از ماینینگ فاصله گرفته و به سمت اثبات سهام (Proof of Stake)  حرکت کند. در اثبات سهام، ماینینگ صورت نمی‌گیرد و بر خلاف الگوریتم اثبات کار، هر کسی نسبت به دارایی خود از آن ارز در نگهداری شبکه شریک می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *