Skip to main content
درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی؟

درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی؛ کدام بهتر است؟

اکثر کسب‌وکارهایی که قصد ورود به تجارت جهانی را دارند، با درگاه پرداخت ارز دیجیتال آشنا هستند. این نوع درگاه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا همانند هر کسب‌وکاری در دنیا، محصولات و خدمات خود را به جهانیان ارائه دهند و در مقابل، درآمد خود را به صورت دلاری دریافت کنند. در این روزهایی که با ارزش بسیار کم ریال مواجه هستیم، درآمد دلاری هم برای کسب‌وکارها و هم صاحبانشان بسیار مهم است. آن‌ها معمولاً برای برآورده کردن این خواسته، از روش‌هایی مثل درگاه پرداخت کریپتو بهره می‌گیرند. اما از آن‌جایی که درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال در حالت کلی به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند، سوال اینجاست که کدام یک از آن‌ها برای کسب‌وکار بهتر است؟ در این مطلب قصد داریم تا به مقایسه درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بپردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مزایا و معایب درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی

احساس نیاز به درگاه پرداخت ارز دیجیتال در کسب‌وکارهای ایرانی بسیار بیشتر از سایر کشورهاست. چرا که ارزش ریال روز به روز کمتر می‌شود و کسب‌وکارها برای افزایش فروش و درآمد خود به راه‌های کسب درآمد دلاری روی می‌آورند. از طرفی، به خاطر وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های داخل ایران، فروش محصول به خارج از کشور و دریافت درآمد دلاری پیچیده شده است؛ اما با درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی نظیر بیت راه یا نوع خارجی آن مثل کوین‌گیت (CoinGate) می‌توان پیچیدگی این کار را به مراتب کمتر کرد. ولی کدام یک برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟ در ادامه، علاوه‌بر بیان مزایای درگاه پرداخت رمزارزی ایرانی و خارجی، معایب آن‌ها را نیز بیان می‌کنیم تا به‌طور جامع به مقایسه آن‌ها بپردازیم.

مزایا و معایب درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی

سازگار با سیستم مالی کشور

یکی از بزرگ‌ترین مزایای درگاه پرداخت کریپتو ایرانی، سازگاری بالای آن با کسب‌وکارهای داخلی و قوانین حاکم بر سیستم مالی کشور است. ایران جزو کشورهایی است که قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در زمینه امور مالی دارد و پرداختی‌ها ملزم به تایید در این سیستم هستند. با این حساب، درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال ایرانی می‌توانند گزینه مناسب‌تری برای کسب‌وکارهای ایرانی باشند.

پشتیبانی به زبان فارسی

در سازوکارهای مربوط به امور مالی، پشتیبانی نقش مهمی را ایفا می‌کند. گاهی ممکن است در تراکنش، مشکلات یا خطاهایی رخ دهد که بدون پشتیبانی امکان حل آن وجود نداشته باشد. خوشبختانه، درگاه‌های پرداخت کریپتو ایرانی دارای پشتیبانی فارسی هستند که درخواست پشتیبانی و بیان مشکلات را برای کاربران بسیار ساده‌تر کرده‌اند.

اطمینان از تصفیه به موقع

زمانی‌که تراکنشی با درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی انجام می‌شود، پس از مدت‌زمان مشخصی می‌توان درخواست تصفیه را ارسال و درآمد را به صورت ریالی دریافت کرد. برخی از درگاه‌ها برای تصفیه، بازه زمانی طولانی‌تر و برخی کوتاه‌تری دارند؛ اما بدیهی است آن درگاه‌هایی که بازه زمانی کوتاه‌تری دارند، دارای اولویت بیشتری برای استفاده هستند. این موضوع به‌خصوص برای کسب‌وکارهایی که نیازمند دریافت سریع درآمد هستند، بسیار مفید است. ازاین‌رو، درگاه‌های ارز دیجیتال ایرانی را می‌توان گزینه‌های بهتری دانست؛ چرا که حتی امکان تصفیه آنی را به کاربران ارائه می‌دهند.

تصفیه به صورت رمزارزی

از دیگر مزایای درگاه ارز دیجیتال ایرانی، می‌توان امکان تصفیه حساب به صورت رمزارزی را عنوان کرد. به این ترتیب، پذیرنده می‌تواند رمزارز دریافتی را به همان صورت رمزارز دریافت کند؛ بدون این‌که به ارز دیگری تبدیل شده و مبلغی بابت این موضوع از آن کسر شود.

تبدیل رمز ارز به ریال

امکان تبدیل رمز ارز به ریال در هیچ درگاهی امکان‌پذیر نیست مگر درگاه ارز دیجیتال ایرانی. با این وجود دیگر نیازی به تبدیل دوباره ارزی (از دلار یا یورو به ریال) نیست و هزینه اضافی برای این کار پرداخت نمی‌شود. بنابراین، کسانی‌که می‌خواهند رمزارز را به صورت ریالی دریافت کنند، درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی پاسخ‌گوی خوبی برای این نیاز آن‌هاست.

نیازمند اطلاعات هویتی

در برخی از کشور‌ها می‌توان پرداختی‌ها را بدون ارائه اطلاعات هویتی انجام داد؛ اما این کار در ایران امکان‌پذیر نیست. این موضوع هم می‌تواند به عنوان یک مزیت و هم عیب به شمار رود؛ چرا که در این صورت هم هویت کاربر و هم پذیرنده مشخص است و همین موضوع باعث می‌شود تا احتمال کلاه‌برداری بسیار کاهش یابد. با این حال، اشخاصی هستند که ترجیح می‌دهند تراکنش‌های رمزارزیشان بدون هویت انجام شود و درگاه کریپتو ایرانی را مناسب این کار نمی‌دانند.

مزایا و معایب درگاه پرداخت ارز دیجیتال خارجی

برخلاف ایران که هنوز درگاه پرداخت کریپتو در آن چندان جا افتاده نیست، در خارج از کشور گزینه‌های درگاه کریپتوی خارجی بسیاری در اختیار کاربران قرار دارد. با این حال، آن‌ها نیز همانند درگاه‌های ایرانی دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی و خارجی

عدم نیاز به اطلاعات هویتی

همان‌طور که پیش از این نیز گفتیم، درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی نیازمند اطلاعات هویتی هستند که گاهی این موضوع می‌تواند معایبی را برای کاربران به همراه داشته باشد؛ اما درگاه‌های ارز دیجیتال خارجی اغلب هنگام پرداخت هیچ اطلاعات هویتی از کاربر دریافت نمی‌کنند. بنابراین، تراکنش‌ها در وضعیتی کاملاً ناشناس اما امن انجام می‌شوند. این ویژگی برای کسانی که نمی‌خواهند هویتشان فاش شود، مفید و عالی است.

عدم پشتیبانی به زبان فارسی

شاید این مورد برای کسب‌وکارهای خارجی اهمیتی نداشته باشد، ولی برای بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی مهم است. شرح مشکل یا خطا در روند پرداخت به زبان انگلیسی می‌تواند برای بعضی از افراد سخت باشد و نتوانند مشکل را آن‌طور که هست، انتقال دهند.

احتمال بلوکه شدن

متاسفانه تحریم‌های لحاظ شده برای ایران، همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است. در اکثر وب‌سایت‌های خارجی، هنگام ثبت‌نام برای دریافت درگاه پرداخت ارز دیجیتال اسمی از «ایران» در میان گزینه‌های کشور وجود ندارد. از این رو، بسیاری از افراد در چنین مواقعی از آی‌پی (IP) کشورهای دیگر کمک می‌گیرند؛ اما این کار ریسک‌های زیادی برای اشخاص دارد. ریسک انجام این کار به خصوص در وب‌سایت‌هایی که به پول و ارز دیجیتال مربوطند، بسیار بیشتر است؛ زیرا به محض این‌که متوجه ایرانی بودن شما شوند، حساب کاربری را بلوکه کرده و دیگر اجازه استفاده از آن را به شما نمی‌دهند.

تصمیم با شما!

در بالا کلیه مزایا و معایب درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی و خارجی را عنوان کردیم. همان‌طور که مطالعه کردید، درگاه کریپتو ایرانی مزایایی دارد که نوع خارجی‌اش فاقد آن‌هاست و برعکس این موضوع هم صادق است. حالا نوبت شماست که از بین این دو مورد مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. در حقیقت، ما نمی‌توانیم حکم قطعی درمورد بهتر بودن درگاه‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی بدهیم.‌ هر کسب‌وکاری نیازهای متفاوتی دارد که با توجه به آن‌ها باید مناسب‌ترین گزینه را در اختیار بگیرد.

با توجه به مزایا و معایبی که مطرح شد، به نظر شما کدام یک از انواع درگاه پرداخت ارز دیجیتال بهتر است؟ بهترین گزینه برای کسب‌وکار شما چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *