Skip to main content
پرداخت شهریه با کریپتو؛ چطور امکان‌پذیر است؟

پرداخت شهریه با کریپتو؛ چطور امکان‌پذیر است؟

تکنولوژی در هر جنبه از زندگی ما رخنه کرده است. اکنون نمی‌توان هیچ صنعتی را پیدا کرد که ردپای تکنولوژی در آن پیدا نشود. حوزه آموزش نیز از این موضوع مستثنی نیست. دانشگاه‌ها، مدارس و موسسه‌های آموزشی همگی به نحوی با تکنولوژی روبرو شده و از آن استفاده می‌کنند.‌ یکی از نمونه‌های رویایی این موارد با تکنولوژی، پرداخت شهریه با کریپتو و فناوری بلاکچین است. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی، جهت رفاه حال دانشجویان بین المللی خود، اقدام به پذیرش ارز دیجیتال کرده‌اند؛ اما آیا می‌دانید چرا و چگونه باید ارزهای دیجیتال را برای پرداخت پذیرفت؟

چرا باید موسسه‌های آموزشی به پذیرش ارز دیجیتال بپردازند؟

برای پاسخ به این سوال بیایید با یک مثال پیش رویم. دانشجویی (چه ایرانی و چه خارجی) را تصور کنید که مقیم ایران نیست ولی تمایل دارد در یک دانشگاه ایرانی یا یک دوره آموزشی آنلاین و آفلاین در ایران شرکت کند. این دانشجو معمولاً در مراحل ثبت‌نام با مشکلی مواجه نمی‌شود؛ تا زمانی‌که به مرحله پرداخت می‌رسد. اکثر دانشجویان خارجی با ارزهایی مثل دلار و یورو اقدام به پرداخت بین‌المللی می‌کنند. این موضوع به خصوص در پرداخت اینترنتی بیشتر برجسته است. این در حالی است که به‌خاطر تحریم‌ها و محدودیت‌های داخل کشور، سیستم بانکی ایران اجازه پرداخت و دریافت هیچ ارزی به جز ریال را نمی‌دهد. در چنین مواقعی تکلیف چیست؟ آیا دانشجویان باید مراحل پیچیده تبدیل ارز را با صرف هزینه هنگفت طی کنند؟

چرا موسسه های آموزشی باید پرداخت شهریه با کریپتو بپذیرند؟

اگر این تنها راه‌حل پرداخت باشد، بی‌شک تعداد بسیاری از علاقه‌مندان و دانشجویان خارجی از شرکت در دانشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در ایران صرف‌نظر خواهند کرد؛ بنابراین، لازم است تا روش جایگزین مناسبی را برای این منظور ارائه داد. راه‌های جایگزین گوناگونی وجود دارند که هر یک در نوع خود منحصربه‌فرد هستند. ولی روش پرداخت شهریه با کریپتو یکی از بهترین گزینه‌های موجود است؛ چرا که این روش بسیار آسان است و چالش‌های پرداخت ارزی را ندارد. از طرفی، هر روز شمار علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال بیشتر می‌شود و افراد زیادی در ازای خدمات و کالاهای مختلف به پرداخت با بیت کوین یا سایر رمزارزها می‌پردازند. بنابراین، پذیرش ارز دیجیتال برای دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی می‌تواند بسیار مفید واقع شود و به جذب دانشجویان خارجی بیانجامد.

کدام موسسه‌های آموزشی رمزارز می‌پذیرند؟

هم‌اکنون، تعدادی از دانشگاه‌های جهان ارزهای دیجیتال را می‌پذیرند و هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. پذیرش گسترده فناوری بلاکچین و دارایی‌های دیجیتالی، دانشگاه‌ها را به برنامه‌ریزی برای آینده و پذیرش پرداخت ارز دیجیتال تشویق کرده است.

اولین دانشگاه دولتی که بیت کوین را به عنوان نوعی روش پرداخت شهریه پذیرفت، دانشگاه کامبریا در بریتانیا بود. این دانشگاه در سال 2014 اعلام کرد که دانشجویانی که در رشته‌های کارشناسی ارشد مربوط به ارزهای دیجیتال ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند شهریه خود را با بیت کوین بپردازند.

بیشتر بخوانید: کدام برندهای بزرگ جهان رمزارز می‌پذیرند؟

علاوه‌براین، برخی از دانشگاه‌ها با هدف دریافت کمک‌های مالی به این روش روی می‌آورند؛ زیرا بخش عمده‌ای از درآمدهای دانشگاه‌ها شامل کمک‌های مالی است. از طرفی بسیاری از خیران، به دلیل ماهیت ناشناس پرداخت‌های ارز دیجیتال، مشتاق استفاده از این روش هستند. سال گذشته، دانشگاه پنسیلوانیا 5 میلیون دلار بیت کوین به عنوان کمک مالی از یک اهداکننده ناشناس دریافت کرد.

کدام موسسه های آموزشی پرداخت شهریه با کریپتو می پذیرند؟

در زیر لیست دانشگاه‌هایی که رمزارز قبول می‌کنند، آمده است:

  • King’s College در نیویورک، ایالات متحده
  • UC Berkeley در کالیفرنیا، ایالات متحده
  • دانشگاه پنسیلوانیا، ایالات متحده
  • دانشگاه نیکور، قبرس
  • مدرسه تجارت مالی، فرانسه
  • دانشکده مدیریت و فناوری اروپا، آلمان
  • مدرسه کسب‌وکار نوآوری و کارآفرین، اسپانیا
  • دانشگاه علوم کاربردی و هنر، سوئیس
  • دانشگاه کامبریا، انگلستان
  • دانشگاه FPT، ویتنام

آیا پرداخت شهریه با کریپتو برای دوره‌های آنلاین امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که گفتیم، پرداخت‌ با ارز دیجیتال در دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است؛ اما آیا می‌توان شرکت‌های خصوصی یا اساتید فریلنسر هم از این روش برای دریافت هزینه در قبال دوره‌های آنلاین خود استفاده کنند؟

بله، خوشبختانه این امکان برای برگزارکننده دوره‌های آنلاین نیز میسر است. اگر وب‌سایت شخصی دارید و دوره‌های آنلاین خود را در آن منتشر می‌کنید، می‌توانید در ازای فروش دوره‌های خود، رمز ارز دریافت کنید؛ اما چگونه؟

در زیر نحوه دریافت رمزارز را بیان می‌کنیم.

چگونه قابلیت پرداخت با ارز دیجیتال را ارائه دهیم؟

راه‌های مختلفی برای دریافت رمز ارز به عنوان شهریه وجود دارد؛ اما هر روشی دارای مزایا و معایبی است. شما باید طبق نیاز خود بهترین روش را انتخاب کنید. بهره‌مندی از درگاه پرداخت رمزارز یکی از روش‌هایی است که اغلب کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین از آن استفاده کرده و از مزایای بی‌نظیرش بیان می‌کنند. شما هم اگر به این نتیجه رسیده‌اید که دانشگاه کوچک یا پلتفرم آموزشی شما نیاز به قابلیت پرداخت رمزنگاری‌شده دارد، بهتر است از یک درگاه پرداخت کریپتو استفاده کنید. درگاه کریپتویی امکان پرداخت با ارز دیجیتال را برای کاربران شما فراهم می‌کند.

چگونه پرداخت شهریه با کریپتو را بپذیریم؟

جهت توسعه درگاه پرداخت کریپتو بر روی پلتفرم آموزشی خود می‌توانید به وب‌سایت بیت راه، اولین درگاه پرداخت ارز دیجیتال ایرانی، مراجعه و ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام، در مدت‌زمان کوتاهی درگاه پرداخت رمزارزی روی وب‌سایت شما فعال خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله «چطور در بیت راه ثبت‌نام کنیم؟» را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

دانشگاه‌ها، موسسه‌های آموزشی یا حتی اساتیدی که وب‌سایت شخصی دارند، علاوه‌بر دانشجویان داخلی، به احتمال زیاد با دانشجویان خارجی یا ایرانیان خارج کشور نیز سروکار دارند. مهم‌ترین مسئله‌ای که موقع پذیرش یک دانشجوی خارجی وجود دارد، نحوه پرداخت شهریه است. همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، پرداخت ارز ریال برای دانشجویان خارجی پیچیدگی‌هایی به همراه دارد؛ اما پرداخت با ارز دیجیتال آسان و کم هزینه است.

اکنون موسسه‌ها و دانشگاه‌های زیادی وجود دارند که پرداخت با کریپتو را پذیرفته‌اند. با فراگیر شدن فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال در جهان، انتظار می‌رود در آینده نزدیک، کلیه موسسه‌های آموزشی دولتی و خصوصی پرداخت شهریه با کریپتو را قبول کنند.

نظر شما راجع به پرداخت با کریپتو چیست؟ آیا شما هم می‌خواهید هزینه دوره‌های آموزشی خود را در ازای ارز دیجیتال بفروشید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *