Skip to main content
راه های افزایش فروش اینترنتی : 10 راه ساده اما موثر

راه های افزایش فروش اینترنتی: ۱۰ ترفند ساده اما موثر!

از زمانی که فروشگاه‌های آنلاین روی کار آمدند، بحث افزایش فروش اینترنتی بسیار داغ شده است. هر فروشگاه آنلاینی در پی راهی برای جذب مشتری به سایت و افزایش فروش خود است. از طرفی، اگر با صاحبان فروشگاه‌های آنلاین صحبت کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها راهی بس طولانی و پر پیچ‌وخم را طی کرده‌اند تا اکنون میزان فروش نسبتاً خوبی داشته باشند؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که بیشتر کردن حجم فروش کار خیلی ساده‌ای به نظر نمی‌رسد؛ اما جای نگرانی نیست. ما در این مطلب قصد داریم تا کاربردی‌ترین راه های افزایش فروش اینترنتی را به شما بیان کنیم؛ راه‌هایی که کسب‌وکارهای دیگر از طریق آن‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌اند. توصیه می‌کنم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

راه های افزایش فروش اینترنتی چیست؟

بستر اینترنت به‌قدری گسترده است که نمی‌توان یک راه مشخص را برای افزایش فروش آنلاین تعیین کرد. راه‌های مختلفی برای افزایش فروش اینترنتی وجود دارد که در زیر ۱۰ راه‌حل کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم.

ارزش پیشنهادی خود را مشخص کنید

ارزش پیشنهادی شما نشان‌دهنده این موضوع هست که چرا مخاطبان وب‌سایت و محصول شما را انتخاب می‌کنند. جواب این سؤال را می‌توانید از طریق مشتریان خود پیدا کنید. از آن‌ها بپرسید که چرا محصول شما را انتخاب کرده‌اند؟ چه مشکلی را حل کرده‌اید که رقبای شما در راستای حل آن حرکت نکرده‌اند؟

راه های افزایش فروش اینترنتی : ایجاد ارزش پیشنهادی

هنگامی‌که ارزش پیشنهادی خود را پیدا کردید، آن را در همه کانال‌های خود برجسته کنید؛ در شبکه‌های اجتماعی، توضیحات محصول، صفحه اصلی وب‌سایت، وبلاگ، صفحه درباره ما و هر جایی که مخاطبان شما حضور دارند. برای نمونه، پیشنهاد ارزش آمازون این است: «ما می‌خواهیم مشتری‌محورترین شرکت روی زمین باشیم؛ شرکتی که مردم بتوانند هرآن چیزی که می‌خواهند را پیدا کرده و آنلاین بخرند.» و سعی کرده است آن را به بهترین شکل ممکن منتشر کند.

همچنین، گابریل برتولو (Gabriel Bertolo)، بنیان‌گذار Radiant Elephant، از این تکنیک برای افزایش فروش در وب‌سایت‌های مشتریان خود استفاده می‌کند؛ Radiant Elephant، یک آژانس بازاریابی دیجیتال است که صفر تا صد کارهای وب‌سایت و بازاریابی آن را انجام می‌دهد. در این میان، وب‌سایت‌ها را پس از طراحی، به همراه یک ارزش پیشنهادی، منتشر می‌کند و از همین طریق نرخ تبدیل کلی را از ۱.۹٪ به ۴٪ افزایش می‌دهد؛ بنابراین، هر کاری که می‌توانید برای متمایزکردن خود با رقیب‌هایتان انجام دهید تا شاهد افزایش فروش خود باشید.

مشتریان خود را بشناسید

از دیگر راه های افزایش فروش اینترنتی، شناخت مشتریان است. چقدر با مشتریان خود آشنایی دارید؟ آیا دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها را می‌دانید؟ این کار در ظاهر سخت به نظر می‌رسد؛ ولی با طراحی یک پرسش‌نامه اختصاصی می‌توانید آزمونی را طراحی کرده و پاسخ این سؤالات را پیدا کنید.

در این آزمون سؤالاتی را بپرسید که دغدغه‌های مشتریان شناسایی شود. در این صورت بهتر می‌توانید در راستای خواسته‌های مشتریان خود حرکت کنید. همچنین نشان‌دهنده اهمیتی است که به مشتریان خود قائل هستید. این موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها احساس نزدیکی با شما داشته و هنگام خرید برند شما را به رقبا ترجیح دهند.

جالب است بدانید که Skinny Mixes، از یک آزمون مربوط به دستور پخت استفاده می‌کند تا غذاهای موردعلاقه مشتریان خود را بشناسد. شرکت‌کنندگان در این آزمون، یک کد تخفیف انحصاری در کنار توصیه‌های دستور پخت دریافت می‌کنند که همین موضوع این امکان را به Skinny Mixes می‌دهد تا آدرس ایمیل ۱۳۰۰۰ مشتری را جمع‌آوری و ۵۰۰ هزار دلار درآمد کسب کند.

نظرات مشتریان را به اشتراک بگذارید

آیا می‌دانستید که اکثر مشتریان جدید (حدود ۹۳٪ آن‌ها)، قبل از خرید یک محصول یا خدمات جدید، نظرات سایر کاربران را نسبت به محصول موردنظر بررسی می‌کنند؟

راه های افزایش فروش اینترنتی : نظرات مشتریان

باتوجه‌به این موضوع، توصیه می‌کنیم از طریق ایمیل، با مشتریان راضی خود ارتباط بگیرید و از آن‌ها بخواهید که در بخش کامنت وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی، نظرات خود را به اشتراک بگذارند. همچنین می‌توانید این نظرات را در کانال‌های زیر منتشر کنید:

  • کمپین‌های بازاریابی ایمیلی
  • پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی
  • صفحات محصول

از طریق محتوای وبلاگ به سؤالات پاسخ دهید

محتوای وبلاگ یک جایگزین کم‌هزینه برای تبلیغات گران‌قیمت در رسانه‌های اجتماعی است. به‌جای پرداخت هزینه برای جذب کاربرانی که ممکن است مخاطب هدف شما نباشند، روی بازاریابی محتوایی با هدف مشخص سرمایه‌گذاری کنید. این کار جزوه کاربردی‌ترین راه های افزایش فروش اینترنتی است که منجر به جذب مشتریان ایده‌آل برای وب‌سایت نیز می‌شود.

برای عملکرد بهتر، توصیه می‌کنیم خود را جای مشتریانتان قرار دهید. چه کلماتی را در گوگل جستجو می‌کنند؟ چه مطالبی برای آن‌ها جذاب است؟ سپس مطالب جذابی را با کلمات کلیدی منتخب منتشر کنید تا باعث هدایت ترافیک به سمت وب‌سایت شما شود.

آفر ارسال رایگان داشته باشید

مهم نیست چه چیزی می‌فروشید؛ دریافت هزینه حمل‌ونقل از مشتریان به فروشگاه آنلاین نوپای شما آسیب می‌زند. تحقیقات نشان می‌دهد که دو سوم خریداران، انتظار ارسال رایگان برای همه سفارش‌های آنلاین خود را دارند؛ به‌طوری که ۴۹ درصد آن‌ها درصورتی‌که هزینه‌های اضافی (یعنی حمل‌ونقل) بسیار زیاد باشد، سبد خرید آنلاین خود را رها کرده و سفارش را نهایی نمی‌کنند؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم مدتی از دریافت هزینه حمل‌ونقل صرف‌نظر کرده و با اجرای تبلیغات پیرامون ارائه ارسال رایگان توسط فروشگاه شما، انتظارات مشتری را برآورده کنید.

راه های افزایش فروش اینترنتی : آفر ارسال رایگان

زمانی که افزایش فروش آنلاین شما حاصل شد و به هدف خود دست پیدا کردید، می‌توانید ارسال رایگان را حذف یا آن را در ازای خرید اشتراک‌های خاص ارائه دهید.

پروسه پرداخت را تسریع و تسهیل بخشید

افزایش سرعت پرداخت از دیگر راه های افزایش فروش اینترنتی است. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از طراحان وب‌سایت مرتکب می‌شوند، طراحی پیچیده صفحه پرداخت است. صفحه پرداخت پیچیده باعث سردرگم شدن مشتری و در نهایت انصراف او از خرید می‌شود. برای ایجاد صفحه‌ای منسجم و کاربرپسند روش‌های زیر را در پیش بگیرید:

  • فیلدهای فرم را تاحدامکان محدود کنید تا مشتریان بالقوه شما حین تکمیل فرم احساس خستگی نکنند.
  • جزئیات خرید را در یک کادر به مشتری ارائه دهید تا از این طریق احساس اطمینان خاطری را از بابت انتخاب محصول درست به او بدهید.
  • از افزودن هر المان اضافی به صفحه پرداخت پرهیز کنید.

روش پرداخت جایگزین ارائه دهید

روزگاری که کاربران فقط با کارت‌های اعتباری امکان پرداخت داشته‌اند، گذشته است. در حال حاضر، پرداخت‌کنندگان از روش‌های مختلفی برای خرید آنلاین محصولات و خدمات استفاده می‌کنند. برای مثال، این روزها روش پرداخت با بیت‌کوین و سایر رمزارزها از طریق درگاه پرداخت ارز دیجیتال بسیار محبوب شده است؛ چرا که با این امکان دیگر نیازی به تبدیل ارزها نیست و به‌راحتی می‌توان محصول موردنظر را از هر نقطه دنیا خرید.

راه های افزایش فروش اینترنتی : درگاه پرداخت ارز دیجیتال

درگاه پرداخت ارز دیجیتال انواع گوناگونی دارد که امکان پرداخت با رمزارز را برای کاربران فراهم می‌کنند. در خارج از کشور، درگاه‌های ارز دیجیتال متنوعی هستند که برخی از آن‌ها به کشور ایران نیز خدمات ارائه می‌دهند؛ اما در ایران فقط یک درگاه پرداخت ارز دیجیتال فعال است که با نام «بیت راه» شناخته می‌شود. روند پرداخت و تسویه در برخی از درگاه‌های خارجی پیچیده است؛ ولی درگاه بیت راه کلیه مشکلات مربوط به انواع درگاه خارجی را از بین برده و خود را به‌عنوان یک گزینه مناسب برای کاربران ایرانی معرفی می‌کند.

پشتیبانی خوبی داشته باشید

مشتریان جدید به دلایل مختلف با تیم پشتیبانی شما تماس خواهند گرفت. برخی ممکن است به‌خاطر آسیب‌دیدن محصول و برخی برای اطلاع از نحوه استفاده از کالای خریداری شده، به کمک تیم پشتیبانی شما نیاز داشته باشند. درهرصورت، باید پشتیبانی خوبی را در این جهت ارائه دهید تا مشتریان را حفظ و به افزایش فروش آنلاین بپردازید.

توصیه می‌کنیم توجه ویژه‌ای به رفتار تیم پشتیبانی داشته و نیروهای آن را به‌خوبی آموزش دهید. در مواقع اشتباه یا بروز مشکل در محصول یا خدمت، سریعاً از مشتریان خود دلجویی کنید و دراسرع‌وقت آن‌ها را اصلاح کنید. همین رفتارهای کوچک اما بسیار مهم می‌تواند مشتریان را حفظ و ترغیب به خرید دوباره کنند.

اعتماد مشتریان را جلب کنید

اغلب مشتریان جدید، به‌سختی می‌توانند به وب‌سایت‌های فروشگاهی ناشناخته اعتماد کنند؛ بنابراین، به‌عنوان یک فروشگاه نوپا، باید سعی کنید تا اعتماد مشتریان جدید را به خود جلب و میزان فروشتان را افزایش دهید. برای این کار ابتدا باید توجه ویژه‌ای به کیفیت محصولات خود داشته باشید. کیفیت خوب به‌خودی‌خود می‌تواند باعث جذب مشتری و افزایش فروش شود.

راه های افزایش فروش اینترنتی : جلب اعتماد مشتری

در کنار آن، بهتر است روش‌های زیر را نیز به کار ببرید:

  • ضمانت بازگشت وجه
  • انتشار نظرات مشتریان
  • سیاست‌های بازگشت/بازپرداخت وجه
  • گواهینامه SSL
  • دریافت اینماد (Enamad)

مشتریان قبلی را تشویق به خرید دوباره کنید

با انجام راه های افزایش فروش اینترنتی که در بالا معرفی شد، به احتمال زیاد حجم مشتری قابل قبولی را جذب کرده باشید. حالا نوبت آن است که این مشتریان را تشویق به خرید دوباره کنید.

دو سوم از مصرف‌کنندگان و مشتریان اظهار می‌کنند که دریافت پاداش از سمت فروشگاه‌های آنلاین می‌تواند رفتار خرید آن‌ها را تغییر دهد. ازاین‌رو، پیشنهاد می‌کنیم مشتریان قبلی را با ارائه پاداش برای خرید‌های بعدی، در چرخه خرید و حوزه نفوذ خود نگه‌دارید.

جمع‌بندی

افزایش فروش آنلاین یک فرایند مستمر است. بهترین راه های افزایش فروش اینترنتی از فروشگاهی به فروشگاه دیگر متفاوت است. شما باید راه‌های مختلف را شناخته و بسته به کسب‌وکار خود یکی را انتخاب کنید. ما در این مطلب ۱۰ راه کاربردی برای این منظور را معرفی کردیم. شما می‌توانید یکی از آن‌ها را در پیش گرفته و نتیجه را مشاهده کنید. برای کسب نتیجه بهتر می‌توانید چندین روش را با هم ادغام کرده و یک روش جامع برای خود خلق کنید.

شما کدام یک از راه‌های ذکر شده را طی کرده‌اید؟ نتایج آن برای فروش شما چه بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: shopify

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *