Skip to main content
همه چیز راجع به درگاه پرداخت ارز دیجیتال

همه آن‌چیزی که باید راجع به درگاه پرداخت ارز دیجیتال بدانید

در چند سال اخیر، یکی از مهم‌ترین تغییرات در سیاست‌های پولی، ظهور ارزهای دیجیتال بود. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که در بین مردم شناخته شد و در مدت زمان کمی به محبوبیت بالایی رسید. سپس کم‌کم سایر رمزارزها نیز پدیدار شدند. در ابتدا رمزارزها برای مردم غیرقابل اطمینان بودند و پذیرش آن‌ها به خاطر مجازی بودنشان سخت بود؛ اما پس از مدتی با استقبال قابل‌توجهی مواجه شدند؛ به‌طوری که در حال حاضر خرید رمزارز یک سرمایه‌گذاری به شمار رفته و افراد زیادی با آن به خرید و فروش انواع خدمات و کالا می‌پردازند. چنین خرید و فروش‌هایی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرند که یکی از جدیدترین آن‌ها، درگاه پرداخت رمز ارزی است. حالا سوال اینجاست که درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟ چگونه عمل می‌کند و چه انواعی دارد؟

در این مطلب قصد داریم به سوالات مطرح شده پاسخ جامعی دهیم و درگاه پرداخت رمز ارزی را به طور کامل بررسی کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟

به زبان ساده، یک درگاه پرداخت ارز دیجیتال سرویسی است که به یک کسب و کار یا فروشنده اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های مشتریان خود را به صورت رمزارز دریافت کند. در واقع، درگاه پرداخت ارز دیجیتال شباهت زیادی به همان درگاه‌های پرداخت اینترنتی دارد که به هنگام خرید خدمات یا کالا به صورت آنلاین از آن‌ها استفاده می‌کنید؛ فقط به جای کارت بانکی، پرداخت از طریق کیف‌پول و رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین، تتر، ریپل و ترون انجام می‌شود.

درگاه پرداخت ارز دیجیتال با اسامی دیگری نظیر درگاه پرداخت رمز ارزی یا کریپتویی هم شناخته می‌شود. این نوع درگاه از فناوری بلاکچین پشتیبانی کرده و مزایایی مانند تغییرناپذیری سوابق و شفافیت در تراکنش‌ها را به همراه دارد. علاوه‌براین، ماهیت غیرمتمرکز بلاکچین، واسطه‌هایی مانند بانک را از رویه پرداخت حذف می‌کند و با این کار سرعت تراکنش را افزایش داده و مراحل پردازش را کوتاه می‌کند. درگاه پرداخت کریپتویی علاوه‌بر مزایای ذکر شده، مزیت‌های دیگری نیز دارد که در مقاله «درگاه پرداخت ارز دیجیتال چه مزیت‌هایی دارد؟» به طور کامل به آ‌ن‌ها پرداخته‌ایم.

درگاه پرداخت رمز ارزی چگونه کار می‌کند؟

درک مکانیسم درگاه پرداخت رمز ارزی برای کسانی که با درگاه‌های پرداخت اینترنتی آشنا هستند، دشوار نیست. این نوع درگاه‌های پرداخت از فناوری بلاک‌چین پشتیبانی کرده و کیف پول دیجیتالی را جایگزین کارت‌های بانکی می‌کنند.‌ بنابراین، تراکنش‌ها در یک شبکه همتا به همتا غیرمتمرکز روی می‌دهند که در آن ابتدا گره‌ها (Nodes) داده‌های پرداخت را مبادله می‌کنند و پس از انجام اعتبارسنجی، آن‌ها را به دفتر کل توزیع شده ارسال می‌کنند. لازم به توضیح است که آدرس کیف پول در اینجا برای هر دو طرف درگیر در فرایند پرداخت به عنوان یک هویت عمل می‌کند.

زمانی‌که یک بلوک حاوی داده به زنجیره وارد می‌شود، بلاک‌چین در کنار ذخیره جزئیات تراکنش، عدم تغییر تراکنش‌ها را نیز تضمین می‌کند. بنابراین، درگاه پرداخت ارز دیجیتال به افراد اجازه می‌دهد تا از طریق یک مدل پرداخت غیرمتمرکز، رمزارزهای خود را به ازای دریافت یک محصول یا خدمات خاص ارسال کنند.

مراحل و نحوه عملکرد درگاه پرداخت ارز دیجیتال در دنیای واقعی به ترتیب زیر است:

  • هنگامی که کاربر اقدام به سفارش آنلاین از یک فروشگاه می‌کند، اپلیکیشن داده‌های کاربران را ذخیره کرده و پس از رمزنگاری، جزئیات آن را از طریق اتصال SSL به وب سرور پذیرنده ارسال می‌کند. سپس رمز ارز موردنظر انتخاب می‌شود.
  • با استفاده از درگاه پرداخت یک‌پارچه، پذیرنده بلاک‌چین را اسکن می‌کند؛ یعنی جایی که گره‌ها تراکنش‌ها را صحت‌سنجی و تایید می‌کنند.
  • پس از تایید، مبلغ موردنظر و کیف‌پول موقتی برای دریافت ارز ایجاد می‌شود. سپس رمزارز پرداخت شده به این کیف‌پول موقت انتقال پیدا می‌کند. پس از پایان فرایند، درگاه پرداخت فوراً هر دو طرف درگیر در فرایند را از پرداخت موفقیت‌آمیز مطلع می‌کند.
  • در پایان، درگاه پرداخت رمز ارزی این اجازه را به پذیرنده می‌دهد که فوراً رمزارز دریافت شده را به ریال تبدیل و تسویه کند. همچنین امکان تسویه آن در زمان دلخواه و با ارزش روز وجود دارد.

درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال چه انواعی دارند؟

کیف‌پول‌های دیجیتالی بسته به نیاز می‌توانند یک رمزارز واحد یا چندین رمزارز را در خود جای دهند که لازمه وجود گزینه‌های مختلف پرداخت آسان مثل QR Codes، NFC و URL برای یک درگاه پرداخت کریپتویی است. همین ویژگی باعث شده تا دو نوع درگاه پرداخت ارز دیجیتال به وجود آید که در زیر آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

درگاه پرداخت رمز ارزی DeFi

درگاه پرداخت کریپتویی DeFi یا خدمات مالی غیرمتمرکز، این امکان را به کاربران می‌دهد تا از طریق کلید‌های خصوصی، کلیه وجوه خود را کنترل کنند. همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کلید خصوصی خود را در فضای ذخیره‌سازی رمزگذاری‌شده نگه‌داری کنند و تمام تراکنش‌هایشان در بالاترین سطح امنیت انجام شود.

با مطالعه مقاله «چیستی خدمات مالی غیر متمرکز به زبان ساده» می‌توانید اطلاعات بیشتری راجع به آن کسب کنید.

درگاه پرداخت چند رمز ارزی

همان‌طور که از نام این درگاه پرداخت پیداست، یک درگاه پرداخت چند رمز ارزی امکان پذیرش چندین رمزارز را به پذیرنده‌های خود و همچنین مشتریان آن‌ها برای انجام پرداخت می‌دهد. این درگاه پرداخت برای کسب‌وکارهایی که در تجارت بین‌الملل فعالیت می‌کنند و خدمات خود را به سراسر جهان عرضه می‌کنند، لازم است. علاوه‌براین، یک درگاه پرداخت چند رمزارزی نیاز کاربران به هر واسطه‌ای مانند سایر درگاه‌ها و کیف‌پول‌های پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین را از بین می‌برد.

جمع‌بندی

بدون شک، داشتن درگاه پرداخت ارز دیجیتالی که با توجه به ماهیت کسب‌وکار شما طراحی شده باشد، ارزشمند است. سازمان‌هایی که قصد دارند دامنه فعالیت خود را گسترش دهند و به تجارت جهانی وارد شوند، بهتر است برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاک‌چین مثل درگاه پرداخت کریپتویی یا راه‌حل‌های غیرمتمرکز را در سیستم پرداخت خود جای دهند؛ چرا‌که تراکنش‌ها در این بستر سرعت و امنیت بالایی دارند و از طرفی، توجه علاقه‌مندان به پرداخت با ارز دیجیتال را جلب می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم مقاله «توسعه کسب و کار با ورود به بازار بین‌الملل» را از وبلاگ بیت راه مطالعه کنید. همچنین در صورتی‌که قصد راه‌اندازی درگاه پرداخت رمز ارزی را دارید، بیت راه، اولین درگاه پرداخت کریپتویی ایرانی، در خدمت شماست.

آیا تجربه استفاده از درگاه پرداخت ارز دیجیتال را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *